Захист персональних даних
Одним із напрямків розвитку України є підвищення захисту персональних даних та забезпечення прав осіб на недоторканність приватного життя. У зв’язку з тим, що захист основоположних прав і свобод людини щодо обробки персональних даних безпосередньо впливає на авторитет держави, зокрема, її здатність реалізовувати ефективну внутрішню і зовнішню політики в галузі прав людини, в липні 2010 року Україна ратифікувала Конвенцію Ради Європи про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних. Цим Україна взяла на себе зобов’язання забезпечити дотримання прав і свобод людини, зокрема, права на недоторканність приватного життя, передбаченого статтею 8 Конвенції про захист прав людини і основних свобод та гарантованого статтею 32 Конституції України. Для реалізації взятого на себе зобов’язання Верховною Радою України прийнято Закон України «Про захист персональних даних», який набув чинності 1 січня 2011 року.
Відповідно до ст. 32 Конституції України ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Відповідно до вищезазначеного закону, обробка персональних даних – це «будь-яка дія або сукупність дій, таких як збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і поширення (розповсюдження, реалізація, передача), знеособлення, знищення персональних даних, у тому числі з використанням інформаційних (автоматизованих) систем».
Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 року № 580-VIII, Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
Відповідно до вимог наведених у пункті 4 статті 25 та статті 27 Закону «Про Національну поліцію України» передбачено повноваження поліції в безпрецедентному масштабі формувати і використовувати інформаційні ресурси (бази даних), зокрема, що входять до єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України. Також поліція може створювати власні бази даних і має безпосередній оперативний доступ до інформації та інформаційних ресурсів інших органів державної влади..
Законодавче наділення Національної поліції статусом центрального органу виконавчої влади означає поширення на цей орган державної виконавчої влади ознак розпорядника публічної інформації, зокрема, конфіденційної про фізичну особу. Така юридична риса Національної поліції випливає із системного тлумачення змісту норм, передбачених у ч. 1 ст. 1 закону України «Про Національну поліцію» та ст. 12 Закону України «Про доступ до публічної інформації»
Отже, на сьогодні забезпечення впровадження механізму захисту персональних даних відповідно до стандартів Європейського Союзу є одним із пріоритетів у роботі Національної поліції.